Tentoonstellingen

27 augustus 2024 -23 februari 2025

De Schatkamer van Martijn Akkerman

Bloembollen in al hun vormen, kleuren, pracht en praal zijn al eeuwen een grote inspiratiebron voor kunstenaars. Een groot deel van de bollenkunst wordt bewaard in depots of is in privébezit. In de wisseltentoonstelling De Schatkamer van… worden deze ‘verborgen kunstverzamelingen’ zichtbaar gemaakt.

Voor elke editie nodigen wij een gastconservator uit om een selectie te maken uit particuliere kunstverzamelingen.
Na het succes van de ‘Schatkamer van Ellen ten Damme’ van vorig jaar is het ditmaal Martijn Akkerman, juwelenhistoricus – oa bekend van het programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’ – die de Schatkamer inricht.

Hij put uit onder meer zijn eigen collectie, die van bekende antiquairs en kunsthandelaren en uit particuliere verzamelingen. Het zijn, aldus Akkerman, voorwerpen die én het waard zijn om in de Schatkamer te plaatsen én enig verband houden met de bloembollencultuur.

Het museum prijst zich zeer gelukkig met deze samenwerking.

Lees hier het persbericht en bekijk de foto’s van de opening.

14 mei – 15 september 2024

In het Prentenkabinet

Blauwe bloemen

Blauw is wereldwijd de meest geliefde kleur. In het Prentenkabinet tientallen botanische prenten uit de CollectieNieuwenhuis van blauwe bol- en knolgewassen, liefdevol ingekleurd door vaardige kunstenaars, begeleid door gedichten en poëtische teksten over de kleur blauw.

 Beeld: Een zeldzaam blauw bolgewas, de Conanthera trimaclata, afkomstig uit Chili, op een prent uit 1845

1 juni t/m 30 november 2024

in het werktheater

Een veld vol posters
75 jaar Keukenhof affiches

Van 1 juni tot en met 30 november is een selectie affiches van de jubilerende bloementuin door de jaren heen te bewonderen.
Martijn Le Coultre, directeur van Design Museum Dedel in Den Haag, heeft op uitnodiging de tentoonstelling samengesteld. Le Coultre is tevens verantwoordelijk voor de duiding en uitleg van de vele posters die er te zien zijn. Affiches c.q. posters die je nog altijd over de hele wereld aantreft, ook van oude jaargangen. Ze hebben zo in belangrijke bijgedragen aan de marketing van Nederland-Bloemenland.

Verwacht

17 september – 8 december 2024

In het Prentenkabinet botanische prenten CollectieNieuwenhuis

Magische bollen en knollen

Botanische prenten uit vier eeuwen

Abracadabra, Simsalabim of Hocuspocus zijn toverspreuken om wonderen mee te verrichten. Maar ook de plantenwereld levert pure magie. Planten zijn nuttig: je kunt er parfum van maken, zeep, tandpasta, zalf tegen sproeten en medicijnen tegen hartfalen, koorts, keelpijn, insecten- en slangenbeten en bronchitis. Maar de meeste planten zijn behalve heilzaam ook giftig. De bollen en knollen op deze tentoonstelling zijn getekend vanwege hun schoonheid, maar in de boeken waarvoor ze gemaakt werden, wordt vaak nog de goede èn de slechte werking van de plant vermeld. 

Beeld: Drakenwortel

Verspreidt een ondraaglijke stank tijdens de (korte) bloei.
Gravure met de hand ingekleurd, getekend door Elizabeth Blackwell en gegraveerd door Nicolaus F. Eisenberger, 1760. 

22 september – 22 november 2024

Schilderscompetitie Kleurenpracht 2024

‘Hollands Glorie’

Naast tulpen maakten molens, kaas en klompen deel uit van het typische beeld van Holland. ‘Hollands Glorie’ De molens zijn nu echter grote, horizon-vervuilende staketsels. De enige ‘echte Goudse’ heeft ruimte gemaakt voor buitenlandse kaassoorten en smaken. De houten klompen zijn pure nostalgie en niet onderscheidend in een wereld van vernieuwing en vooruitgang.
Maar bloeiende bollenvelden zijn er wel degelijk, zelfs meer dan ooit! Op veel plaatsen in Nederland vindt men uitgestrekte bollenvelden in een ongekende kleurenrijkdom.
 
Deze tentoonstelling toont een overzicht van werk van professionele en amateur kunstenaars die op hun eigen manier invulling hebben gegeven aan het thema “Hollands Glorie”. Het thema van de schildercompetitie Kleurenpracht die het museum dit jaar voor de vierde keer organiseert.

Voor meer informatie en aanmelding
zie de website: www.kleurenpracht.com  

15 maart 2025 – 5 januari 2026

TULPENDIA 2025

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Nationaal Museum de Zwarte Tulp in 2025 wordt een bijzonder kunstwerk gemaakt met de potentie van Nieuw Cultureel Erfgoed.  Het kunstwerk is een installatie van ruim honderd schilderijen in allerlei afmetingen en schilderstijlen waarmee de geschiedenis van de tulp in Nederland wordt uitgebeeld. De installatie wordt op 15 maart 2025 onthuld en blijft gedurende het jubileumjaar te bezichtigen. Daarna gaat het kunstwerk “op reis” naar andere (buitenlandse) musea.

De installatie verwijst zowel naar de herkomst  als naar de toekomst van één van Nederlands belangrijkste beeldmerken. In de installatie worden verschillende ontwikkelingslijnen zichtbaar over de tulp in het algemeen én de plaats van de tulp in de schilderkunst sinds eind 16e eeuw. De maker van dit kunstwerk is Niek Hendrix, een kunstenaar die zich onderscheidt door veelal iconische kunstwerken uit het verleden in een nieuwe en andere context te plaatsen. Niet door deze slaafs te kopiëren, maar door de kunstwerken te interpreteren en ervan zijn eigen beeld te creëren. Op deze wijze vertaalt hij eeuwenoude schilderijen in een eigentijdse beeldtaal zonder dat de essentie van het oorspronkelijke kunstwerk verloren gaat. Integendeel zelfs, hij voegt er een extra dimensie aan toe. Een effect dat wordt versterkt door werken uit verschillende tijden in één installatie samen te brengen.

www.niekhendrix.com

Presentaties

Lefeber’s matroesjka

Op de bovenverdieping van het museum is de Lefeber presentatie met objecten uit de nalatenschap van D.W. Lefeber, icoon uit het bloembollenvak, een kunstwerk rijker.

Beeldend kunstenaar Sjoerd Blokker (*1982) uit Hillegom realiseerde in de periode 2022-2024 deze twee kunstbollen. De werken zijn eigendom van de Stichting D.W. Lefeber Memory.

Net als de reuzebol “Madame Lefeber” die op landgoed Keukenhof nabij het kasteel staat, is ook deze kleinere bol in Blokkers herkenbare surrealistische stijl geschilderd, waarin niets is wat het lijkt en toch alles naar het indrukwekkende leven van Dirk Willem Lefeber verwijst. Elk detail vertelt op een dromerige manier een deel van zijn verhaal. Eén van de hoofdrolspelers is de beroemde Madame Lefeber, de helder rode tulpensoort van Dirk Lefeber die naar zijn echtgenote is vernoemd. Het werk is een verleiding tot zich verliezen in de gelaagde details; het leven van Dirk Lefeber gezien door de ogen van en geschilderd met het gevoel van de kunstenaar.

Kleur onbekend
Michelle van Overdam

Michelle van Overdam (1983), geboren en getogen in Lisse en nu woonachtig in Rotterdam, studeerde in 2021 met een negen af aan de Nederlandse Fotovakschool Rotterdam, Vakopleiding Fotografie met een fotoreportage over Ziekzoeken met haar vriend Mark Turnhout, ziekzoeker van beroep, in de hoofdrol. Zij noemde de serie Kleur onbekend. Enerzijds omdat ze besloot de serie in zwart-wit te maken, anderzijds omdat die titel aansluit bij de kern van het ziekzoeken: wat zegt de kleur van de bladeren en de bloemen over de toestand van het gewas? De foto’s zijn bovendien met hoog contrast en hard licht weergegeven om de onzekerheid over de toekomst van het vak van ziekzoeker tot uiting te brengen: bestaat het vak straks nog?

Wand van Bollenveldenschilders

German Grobe (1857-1938)
Bollenveld in volle bloei. Ca 1930 Maakte het werk in zijn atelier in Düsseldorf naar aanleiding van zijn bezoek aan de bollenvelden bij Katwijk aan Zee. Ook werd hij geïnspireerd door het schilderij Bollenvelden uit 1883 van Vincent van Gogh. Met het schilderij creëerde Grobe een geheel nieuw genre in de landschapsschilderkunst.

Wilhelm Christiaan Constant Bleckmann (Batavia 1853 – Den Haag, 1942) was een Nederlands kunstschilder, illustrator en tekenaar. Een van zijn favoriete Nederlandse onderwerpen waren de bloembollenvelden. Daarnaast omvat zijn werk stillevens, portretten en schoolplaten. Er hangen maar liefst 8 werken van deze schilder.

0