Tentoonstellingen

15 november 2025 t/m 10 mei 2026

Eeuwig voorjaar – Collectie De Witte Zwaan

De Collectie De Witte Zwaan is een bijzondere verzameling kunstvoorwerpen waarin bolgewassen centraal staan. Voor deze tentoonstelling zijn extra objecten ingebracht.

De collectie is al sinds 2015 in langdurig bruikleen van de Stichting De Witte Zwaan en vormt een eerbetoon aan de bloembollensector waarin de broers Harry en Joop Zwetsloot, beide afkomstig uit Lisse, jarenlang actief waren.

Vanaf de jaren tachtig verzamelden de broers Zwetsloot kunstvoorwerpen waarop bloembollen en bloemen als tulp, hyacint en narcis figureren. Met deze verzameling wilden zij laten zien hoe kunstenaars uit verschillende tijdsgewrichten en landen zich hebben laten inspireren door de schoonheid van de bolgewassen. De collectie, inmiddels uitgegroeid tot meer dan negentig objecten, varieert van schilderijen en tekeningen tot keramiek en zilverwerk.

Een groot deel van de collectie is permanent in het museum te zien. Nieuwe aanwinsten worden regelmatig toegevoegd, zodat de presentatie blijft groeien en vernieuwen. Daarnaast is een deel van de tentoonstelling gewijd aan de geschiedenis van de Stichting De Witte Zwaan, die zijn oorsprong vindt bij de HOBAHO. Beide broers hebben aan het roer gestaan van dit bloembollenbemiddelingsbedrijf. De stichting dankt haar naam aan het beeldmerk van het bedrijf, de witte zwaan. 

www.dewittezwaan.org

15 november 2025 t/m 15 maart 2026

De Achterweg

Van zandweg naar woonwijk

Deze tentoonstelling vertelt net als ‘De Collectie Witte Zwaan’ over de rijke geschiedenis van de regio. De Achterweg, waar veel bloembollenbedrijven zich vestigden, behoort tot de oudste wegen van Lisse en dateert al uit de middeleeuwen. Langs deze route ontstond een bloeiende gemeenschap van bollenkwekers en bewoners, waarmee de streek uitgroeide tot het hart van de Nederlandse bloembollencultuur. In de expositie worden de belangrijkste huizen van de vermaarde ‘bollenfamilies’ uitgelicht.

Met de Collectie De Witte Zwaan en een historische blik op de Achterweg in Lisse brengt Nationaal Museum De Zwarte Tulp een ode aan dit cultureel erfgoed. De tentoonstelling laat zien hoe de bloembol niet alleen de kunst  heeft doen bloeien, maar ook het dorp Lisse en omliggende regio.

5 april 2025 t/m 8 februari 2026

verlengd!

TULPENDIA 2025

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Nationaal Museum De Zwarte Tulp in 2025 is een bijzonder kunstwerk gemaakt met de potentie van Nieuw Cultureel Erfgoed. Het museum wil met deze expositie de culturele samenhang rond de tulp tonen: in de teelt, als bloem en als inspiratiebron voor de kunst.

Niek Hendrix

  • Kunstenaar Niek Hendrix (1985) maakte in 1 jaar tijd, een indrukwekkende schilderinstallatie van meer dan 100 olieverf schilderijen op houten panelen.
  • Deze werken zijn allemaal met elkaar verbonden als één groot kunstwerk, waarin de bezoeker als het ware doorheen loopt (labyrint-achtige ervaring).
  • Hendrix laat zijn werken bewust open voor interpretatie; de betekenis verandert naarmate je langer kijkt.

Tulp in de breedste zin van het woord
De tentoonstelling toont de tulp in de breedste zin van het woord – niet alleen als bloem, maar ook als symbool in de:

  • Kunst: schilderijen, design en illustraties (o.a. van Dick Bruna)
  • Teelt: de tulp als gewas, de groei en veredeling
  • Innovatie: moderne toepassingen zoals robotica (bijv. een ziekzoek-robot)
  • Economie: de tulp als handelswaar en haar rol tijdens o.a. de tulpenmanie
  • Geschiedenis: ontdekking van o.a. het tulpenmozaïekvirus en het stengelaaltje, en verwijzingen naar stillevens en iconische gebeurtenissen

100 schilderijen in één kunstwerk
De schilderijen vormen samen één grote installatie waarin  de bezoeker van dichtbij de samenhang ziet tussen kunst, teelt, handel en wetenschap.

www.niekhendrix.com

*Let op: Gedurende de tentoonstelling Tulpendia geldt een toeslag van 2,50 bovenop de toegangsprijs van 10,-
Ook voor museumkaarthouders en met de kortingsbon van de postcodeloterij.

Loterij, win een werk van Niek

Het museum organiseert een speciale Jubileumloterij Tulpendia met als hoofdprijs een uniek werk van de kunstenaar.

Tulpendia in de pers

Bekijk de artikelen in de pers.

Tulpendia preview!

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier het overzicht van alle secties en de beschrijvingen.

Niek aan het werk in zijn atelier.

In de tentoonstelling

"YouTube

Presentaties

Lucien Manceau

Op de bovenverdieping van het museum hangt een opstelling met kleine paneeltjes, natuurgetrouwe afbeeldingen van bolbloemen. Ze werden de eerste helft van de 20ste eeuw door vertegenwoordigers, ‘bollenreizigers’, meegenomen naar Europa, Noord-Amerika en Canada als ze daar bloembollen gingen verkopen. Zo kon de klant zien hoe mooi de bollen zouden gaan bloeien.  Deze paneeltjes zijn geschilderd door Lucien Manceau (1873-1937). 

Manceau was een Franse schilder die zich in  1909 in Warmond had gevestigd. Hij had in Parijs  gewerkt aan de operadecors van de Franse Opéra  en kwam in 1904 naar Den Haag om daar voor de  Koninklijke Schouwburg te werken als hoofd-decor- schilder. Manceau vestigde zich in Warmond waar  hij tot zijn dood zou blijven wonen en schilderen.  In opdracht van de bollentelers schilderde hij talrijke van deze ‘bollenportretten’ en schilderijen met bloem- bollenvelden en stillevens die zij zelf in huis ophingen  maar ook als relatiegeschenk aan hun buitenlandse  klanten cadeau deden. Voor de bloembollenhandel  is het echtpaar Manceau van grote waarde geweest.     

Deze paneeltjes zijn in augustus 2018 aan Museum  de Zwarte Tulp geschonken door ‘Het Fonds voor  Museumaankopen’, in 1998 ontstaan ter gelegenheid  van het afscheid van Jan Willem Plug en Joop  Zwetsloot als directeuren van bloembollenveiling- bedrijf Hobaho in Lisse. 

In de tentoonstelling ‘ Kleur’ die tot en met 2 november 2025 te zien is vindt u nog meer werken van Manceau.

Lefeber’s matroesjka

Op de bovenverdieping van het museum is de Lefeber presentatie met objecten uit de nalatenschap van D.W. Lefeber, icoon uit het bloembollenvak, een kunstwerk rijker.

Beeldend kunstenaar Sjoerd Blokker (*1982) uit Hillegom realiseerde in de periode 2022-2024 deze twee kunstbollen. De werken zijn eigendom van de Stichting D.W. Lefeber Memory.

Net als de reuzebol “Madame Lefeber” die op landgoed Keukenhof nabij het kasteel staat, is ook deze kleinere bol in Blokkers herkenbare surrealistische stijl geschilderd, waarin niets is wat het lijkt en toch alles naar het indrukwekkende leven van Dirk Willem Lefeber verwijst. Elk detail vertelt op een dromerige manier een deel van zijn verhaal. Eén van de hoofdrolspelers is de beroemde Madame Lefeber, de helder rode tulpensoort van Dirk Lefeber die naar zijn echtgenote is vernoemd. Het werk is een verleiding tot zich verliezen in de gelaagde details; het leven van Dirk Lefeber gezien door de ogen van en geschilderd met het gevoel van de kunstenaar.

Kleur onbekend
Michelle van Overdam

Michelle van Overdam (1983), geboren en getogen in Lisse en nu woonachtig in Rotterdam, studeerde in 2021 met een negen af aan de Nederlandse Fotovakschool Rotterdam, Vakopleiding Fotografie met een fotoreportage over Ziekzoeken met haar vriend Mark Turnhout, ziekzoeker van beroep, in de hoofdrol. Zij noemde de serie Kleur onbekend. Enerzijds omdat ze besloot de serie in zwart-wit te maken, anderzijds omdat die titel aansluit bij de kern van het ziekzoeken: wat zegt de kleur van de bladeren en de bloemen over de toestand van het gewas? De foto’s zijn bovendien met hoog contrast en hard licht weergegeven om de onzekerheid over de toekomst van het vak van ziekzoeker tot uiting te brengen: bestaat het vak straks nog?