Hét museum over de bloembollencultuur

De bloembollenteelt en kunst die daardoor geïnspireerd is, dat zijn de onderwerpen van ons museum. We geven een beeld van het bloembollenbedrijf: het telen, de handel, het onderzoek en de veredeling. Ook vertellen we de geschiedenis van de bloembol, vanaf de komst van de eerste tulp in Nederland in 1594.
Verder exposeren we schilderijen met bollenvelden, een geliefd onderwerp van schilders, en stillevens met bolgewassen. En in ons Prentenkabinet zijn historische prenten van bolgewassen te bewonderen.
Ook zijn er tulpenvazen, hyacintenglazen en krokuspotten tentoongesteld en laten we zien hoe tulpen, narcissen en andere bolgewassen zijn gebruikt als versieringsmotief voor objecten van zilver, glas en porselein en voor meubels.
Verder organiseren we regelmatig speciale presentaties en tentoonstellingen, altijd in relatie tot de bloembollencultuur in al haar aspecten.

Tentoonstelling

Precisiewerk

Botanische Kunst – een bloeiende Wetenschap

15 april – 3 juli 2022

Botanisch tekenen is een kunst op zich maar wat is nou precies de kunst van het botanisch tekenen?

Leden van de Vereniging Botanische Kunstenaars tonen 45 werken waarin heel nauwkeurig planten met hun bloemen, blaadjes, bollen en knollen worden weergegeven. Zo precies dat een botanicus kan benoemen welke soort het is. Gewoon plezier aan de tekeningen beleven kan natuurlijk ook! Voorjaarsbloemen boeiend en bloeiend in beeld gebracht.

Zondagmiddag in de Zwarte Tulp

Een korte interessante rondleiding met telkens een ander thema.

Zondag 3 juli

Demonstratie Botanisch Tekenen

Door Els Hazenberg en Margriet Honingh leden van de Vereniging Botanisch Kunstenaars. Els en Margriet laten ‘live’ het Precisiewerk zien dat in de tentoonstelling met dezelfde naam zo fraai te zien is. Van bloem tot bol, met alle tinten en verfijningen die er bij horen, worden bolgewassen in detail weergegeven. Tweehonderd of 300 uur werken aan 1 tekening is geen uitzondering! Botanisch tekenen is een echte kunst die fascineert. Laat u betoveren door het vakmanschap en de rust waarmee ze aan het werk zijn.

van 14:00 -16:00 uur
Museumkaart is geldig

Verwacht

Tulpenvazen van Henriëtte en Roman Reisinger

15 juli tot en met 11 december 2022

Voor het eerst in een museum te zien: de vijf schilderijen met bloemen in tulpenvazen die Roman Reisinger maakte in samenwerking met Royal Delft. De bloemarrangementen van zijn Henriëtte Reisinger. Vazen en bloemen zijn op ware grootte geschilderd en dat heeft monumentale kunstwerken opgeleverd.

Presentaties

Nu te zien
Bollenschilders

Alle 17 bollenveldenschilderijen van het museum bij elkaar, inclusief twee recent verworven werken van vrouwelijke kunstenaars: Rie Knipscheer en Joyce van Caspel. Een overzicht van meer dan een eeuw met vier schilderijen van de ‘koning van de bollenveldenschilders’ Anton Koster en verrassende werken van onder andere Alex Rosemeier en Lucien Manceau.

U ontvangt een mooi informatief boekje (in Nederlands of Engels).

Kleurenpracht
Schilderscompetitie georganiseerd door Museum de Zwarte Tulp

De prijswinnaars van Kleurenpracht zijn zaterdag 25 juni tijdens een drukke en gezellige bijeenkomst bekend gemaakt. Burgemeester Lies Spruit overhandigde de winnaars hun geldcheque.
Zondag 26 juni ontving Ans van Dorssen belangstellenden in het Werktheater van Museum en was er gelegenheid na te praten over Kleurenpracht en de prijswinnende werken.
De werken zijn daar tot en met zondag 10 juli te bewonderen. U bent van harte welkom!
foto:
Van links naar rechts:
2e prijs amateurs €500 Rob Hensbergen, Bollenvelden geïnspireerd door Koster
3e prijs professionals €250. Hans Berkhout, Lentelicht
1e prijs amateurs €750. Bart Vaneveld, De oude schuur
Aanmoedigingsprijs: Romek van Asselt, Lentestorm aan de Oude Herenweg
3e prijs amateurs €250. Nicole van Werkhoven, De ziekzoeker
2e prijs professionals €500. Lenie Kamstra, Flower bombs
1e prijs professionals €750. Joke Kokkelkoren, Spring!
(op de grond)
Allen gefeliciteerd!
Kijk op www.kleurenpracht.com voor alle inzendingen

 

Kleur onbekend
Michelle van Overdam

Michelle van Overdam (1983), geboren en getogen in Lisse en nu woonachtig in Rotterdam, studeerde in 2021 met een negen af aan de Nederlandse Fotovakschool Rotterdam, Vakopleiding Fotografie met een fotoreportage over Ziekzoeken met haar vriend Mark Turnhout, ziekzoeker van beroep, in de hoofdrol. Zij noemde de serie Kleur onbekend. Enerzijds omdat ze besloot de serie in zwart-wit te maken, anderzijds omdat die titel aansluit bij de kern van het ziekzoeken: wat zegt de kleur van de bladeren en de bloemen over de toestand van het gewas? De foto’s zijn bovendien met hoog contrast en hard licht weergegeven om de onzekerheid over de toekomst van het vak van ziekzoeker tot uiting te brengen: bestaat het vak straks nog?

Directiekamer Kalkzandsteenfabriek

In 2004 werd Museum de Zwarte Tulp uitgebreid met een ruimte voor de Directiekamer en de Bibliotheek van de Kalkzandsteenfabriek Arnoud. Een inrichting vanuit een totaalconcept: alles – betimmering, kasten en meubels – in dezelfde stijl: de neorenaissance stijl. Een deel van de meubels, waaronder het indrukwekkende bureau van directeur Baron van Hardenbroek stond sinds enige tijd in het depot. De komende maanden is de totale inrichting van de directiekamer weer in ere hersteld, inclusief de vele jubileumgeschenken die de fabriek in de loop der jaren uitgaf. Ook het portret van de Baron hangt er weer.

In het Prentenkabinet
Bloeiende Bolgewassen

Prenten uit de hoogtijdagen van de botanische prentkunst: de 19de eeuw.

In de 19de eeuw werd de botanie niet langer iets van deskundigen en rijke en adellijke personen met bijzondere tuinen. Nu werd ook het grote(re) publiek erbij betrokken door de uitgave van rijk-geïllustreerde boeken in grote oplagen.
De tekenaars van de planten waren allemaal botanisch onderlegd of zelfs professionele botanici. De planten werden zoveel mogelijk ‘naar  het leven’ getekend.  Vaardige kunstenaars maakten naar de tekeningen gravures of steendrukken, die in grote oplagen gedrukt konden worden.

In de 19de eeuw kwam er steeds meer interesse in alle botanische aspecten van de plant. Daarom worden op de prenten ook bollen, knollen, wortels, en meeldraden, stampers en zaaddozen afgebeeld, belangrijk bij het determineren van een plant. Om de afbeelding op het papier te laten passen moesten vrijwel altijd de stelen in twee stukken afgebeeld worden.    

in de Comparitie
Leo van den Ende

Kleine bollenstillevens van Leo van den Ende in de Comparitie.

Bruikleen

Museum de Zwarte Tulp heeft een aantal voorwerpen in langdurig bruikleen gekregen van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Schilderijen en onder andere deze tulpenpiramide van Jan van der Vaart (1931-2000) uit 1987. Van der Vaart was de eerste keramist die de gestapelde tulpenpiramide, zoals die in de 17de en 18de eeuw furore maakte in de Delfts aardewerkfabrieken, weer in ere herstelde. Meestal, zoals hier, met een bronskleurige glazuur.

Aanwinst

Het museum heeft een tulpenvaas van keramiste Sarah Michael in ontvangst genomen. titel: a royal vase.

De Engelse keramiste Sarah Michael verblijft sinds 1987 in Nederland en woont in De Zilk waar ze ook haar werkplaats en galerie heeft.
Haar keramische werken zijn kleurrijk en speels.
De vaas is geschonken door een vriend van het museum.

Prent van de maand juni

Een prent uit de collectie van het museum thuis aan de wand?

Zoals deze Crocosmia, beter bekend onder zijn oude naam Monbretia, een kleurenlitho uit 1910 in het befaamde Franse tijdschrift Revue Horticole

“Download hier de prent.”

Winkel

Nu te koop in Museum de Zwarte Tulp

Veelkleurige prenten van bolgewassen uit de CollectieNieuwenhuis, op ware grootte Deze hoogwaardige reproducties zijn exclusief  voor Museum de Zwarte Tulp geproduceerd

Ingelijst een sieraad aan de wand!

19,95 p. stuk

Start typing and press Enter to search